Rozpoczynam nowy cykl – D臋bowski Behind the scenes. Pod koniec miesi膮ca lub na pocz膮tku nowego miesi膮ca b臋d臋 publikowa膰 artyku艂, kt贸ry b臋dzie nie tylko, jak zawsze nowym, 艣wie偶ym spojrzeniem na psychologi臋 biznesu, zmiany, zarz膮dzanie i przysz艂o艣膰, ale b臋dzie zarazem podsumowaniem miesi膮ca i kulisami mojego biznesu.

B臋d臋 pokazywa艂 niuanse, nieoczywiste elementy pracy doradcy, coacha w艂a艣ciciela firmy. Podziel臋 si臋 wnioskami z firm, dla kt贸rych pracuj臋 (zachowuj膮c oczywi艣cie poufno艣膰 informacji). Wska偶臋 odkrycia klient贸w indywidualnych, z kt贸rymi prowadz臋 prac臋 1na1. Wyci膮gn臋 wnioski z sukces贸w i pora偶ek prowadzenia w艂asnego kilkuosobowego biznesu.

W tym odcinku 鈥濪臋bowski Behind the scenes鈥澛燿owiesz si臋:

  • jakie najcz臋stsze pytania sp艂ywa艂y do nas w tym miesi膮cu i co z tego wynika,
  • jak wygl膮da 艣cie偶ka zdobycia kontraktu na 400 000 PLN,
  • dlaczego ci膮gle musz臋 prze艂amywa膰 w艂asny op贸r w zwi膮zku z social mediami,
  • ile czasu trwa przygotowanie kampanii online,
  • jaki jest nasz najwi臋kszy sukces miesi膮ca,
  • jaki jest najwi臋kszy sukces miesi膮ca mojego klienta,
  • jaka jest nasza najwi臋ksza pora偶ka miesi膮ca,
  • jaki jest najwa偶niejszy wniosek miesi膮ca.

Zainteresowany? Zapraszam do:聽

  • przeczytania ca艂o艣ci artyku艂u
  • lub ods艂uchania聽podcastu – poni偶ej znajdziesz odtwarzacz, ale mo偶esz go s艂ucha膰 na iTunes, Spotify oraz na Androidzie (np. w aplikacji Podcast Addict)
  • lub do obejrzenia video na YouTube – poni偶ej znajdziesz odtwarzacz

Jakie najcz臋stsze pytania sp艂ywa艂y do nas w tym miesi膮cu i co z tego wynika

S膮 takie miesi膮ce, gdy od klient贸w przychodz膮 zapytania bardzo r贸偶nego rodzaju. S膮 takie miesi膮ce, jak np. luty, gdy 80% zapyta艅 dotyczy艂o wyst臋p贸w na konferencjach jako m贸wca, prelegent (firmy pytaj膮聽o dost臋pno艣膰 czasow膮, ceny, tematy).

Oko艂o 10-30% zapyta艅 ko艅czy si臋 kontraktem. To statystyka, kt贸ra sprawdza si臋 od lat. Kiedy艣 by艂em z艂y, 偶e tak ma艂o, ale w wi臋kszo艣ci biznes贸w 10-30% rozm贸w daje realnych klient贸w.

Co ciekawe, w marcu 2019 najwi臋cej zapyta艅 by艂o na temat zostania coachem, doradc膮.

鈥濲ak zosta膰 coachem鈥, 鈥濱le zarabia trener, coach, doradca?鈥

Pytania pochodzi艂y od klient贸w, kt贸rzy po wielu latach pracy w korporacjach lub prowadzenia w艂asnej firmy chcieli zmieni膰 zaw贸d lub stworzy膰 drug膮 nog臋 zarobku. Pytali: Czy op艂aca si臋聽by膰 coachem? Czy warto zosta膰 coachem, czy trenerem, czy doradc膮, czy m贸wc膮? Ile zarabia si臋 jako coach, trener, mentor, doradca? Czy to jest droga dla mnie? Ile kosztuje szko艂a doradc贸w, coachingu, ile to trwa?

Poniewa偶 na wiele z tych pyta艅 odpowiada艂em w zesz艂ym roku w artyku艂ach na blogu, stwierdzi艂em, 偶e stworzymy e-booka, kt贸ry w jednym miejscu zbiera te materia艂y.

Je艣li jeste艣 jedn膮 z tych os贸b, kt贸ra my艣li o pracy podobnej do mojej, chce pomaga膰 ludziom albo firmom, to przygotowa艂em dla Ciebie e-book, w kt贸rym znajdziesz odpowiedzi poni偶sze pytania:

  1. Ile zarabia coach? Ile zarabia psycholog? Ile zarabia m贸wca?
  2. Jaka jest moja historia jako trenera, coacha, doradcy? Jak wygl膮daj膮 kulisy bran偶y coachingowej? Jakie s膮 mity bran偶y szkoleniowej?
  3. Jakie kompetencje s膮 kluczowe na rynku pracy w kolejnych latach? Dlaczego rola inteligencji emocjonalnej ro艣nie? Dlaczego ucz臋 tzw. kompetencji przysz艂o艣ci i niewidzialnych kompetencji? Czego rynek b臋dzie potrzebowa艂? Dlaczego rynek b臋dzie potrzebowa艂聽doradc贸w? Jak na przestrzeni czasu zmieni艂 si臋 rynek szkoleniowo-doradczy? Dlaczego firmy potrzebuj膮 zewn臋trznych doradc贸w? Co trzeba wiedzie膰, aby zarabia膰 w tej bran偶y? Co powiniene艣 robi膰, aby mie膰 klient贸w? Na co k艂adziemy nacisk w Szkole Doradc贸w Change Value Process?
  4. Od czego zale偶y, czy jeste艣 gotowy na prac臋 z lud藕mi? Co zrobi膰 z obaw膮 鈥渃zy niczego nie zepsuj臋鈥, 鈥渃zy kogo艣 nie skrzywdz臋鈥? Kt贸ry nurt mam wybra膰? Kt贸ra szko艂a jest odpowiednia?
  5. Co robi膰, gdy obecna praca m臋czy i trzeba dokona膰聽zmian? Dlaczego kompetencja zarz膮dzania zmian膮, pracy z oporem staje si臋 kluczowa?
  6. Dla kogo jest szko艂a doradc贸w i lider贸w zmian? Czego dobry coach, doradca powinien si臋 nauczy膰?

Odbierz
bezp艂atnego e-booka

Odbierz bezp艂atnego e-booka, w kt贸rym znajdziesz odpowiedzi na powy偶sze pytania.

To solidna dawka wiedzy.

A偶 94 strony wype艂nione po brzegi!

Co wynika z takich zapyta艅?

Wa偶ny jest kontakt osobisty

Nawet je艣li tworzysz materia艂y na blogu, to musisz cz臋sto indywidualnie z klientem porozmawia膰 mailowo/telefonicznie, poniewa偶 tego wymaga produkt VIP. Szko艂a Doradc贸w CVP kosztuje 30 000 PLN.聽 Jest to elitarny program, jeden z dro偶szych na rynku. Warto tworzy膰 u艂atwienia w zdobywaniu informacji takich, jak te w e-booku powy偶ej, ale zawsze trzeba zadba膰聽o klienta.

Kiedy艣 chcia艂em taki proces zautomatyzowa膰, aby nie anga偶owa膰 si臋 osobi艣cie, ale kilka lat temu zrozumieli艣my prost膮 zasad臋:
produkty/us艂ugi ta艅sze mog膮 by膰 zautomatyzowane. Produkty VIP nigdy.

Klient nie kupuje produktu, ale ca艂y proces dba艂o艣ci o niego. Ma do tego prawo. Ja tego samego wymagam, gdy kupuj臋 produkty z wy偶szej p贸艂ki. Je艣li nie dostaj臋 obs艂ugi na najwy偶szym poziomie, pojawia si臋 frustracja.

Dostrzegasz sezonowo艣膰 w zapytaniach klient贸w

Ca艂y czas uczymy si臋 rynku. Analizujemy to, od czego zale偶膮 trendy w zapytaniach. Coraz lepiej jeste艣my w stanie przewidzie膰 sezonowo艣膰 reakcji klient贸w, cho膰 to si臋 zmienia.

Cz臋sto miesi膮ce grudzie艅-luty, lipiec-sierpie艅 by艂y okresem martwym pod k膮tem firm. Ale jest to czas dla klient贸w indywidualnych, kt贸rzy wtedy chc膮 zadba膰 o siebie. Jednak trzeba cz臋sto wychodzi膰 z propozycjami, przypomina膰 si臋 z now膮 ofert膮, poniewa偶 wielu klient贸w 偶yje w swoim 艣wiecie i zapomina, 偶e potrzebuje danej us艂ugi.

Nie ka偶dy jest od razu gotowy do zakupu

Tylko 10-20% klient贸w ma takie ci艣nienie, tak膮 potrzeb臋, 偶e sami gnaj膮 do zakupu i realizacji. Pozosta艂e 80-90% potrzebuje zmotywowania. Je艣li jakikolwiek us艂ugodawca, w tym przypadku doradca, coach, trener liczy, 偶e rok w rok dziesi膮tki, setki, tysi膮ce klient贸w b臋d膮 sami wali膰 drzwiami i oknami, to si臋 myli.

Dlatego te偶 dla ch臋tnych przypomn臋: Mo偶esz zapisa膰 si臋 do mojej Szko艂y Doradc贸w CVP, po kt贸rej zostajesz certyfikowanym coachem, doradc膮, trenerem i mo偶esz pracowa膰 zar贸wno z lud藕mi, jak i firmami. Certyfikaty mi臋dzynarodowe oraz polskie.

Jak wygl膮da 艣cie偶ka zdobycia kontraktu na 400 0000 PLN?

W tym roku realizuj臋 dla 7 firm du偶e programy szkoleniowo-doradcze. Niekt贸re s膮 ju偶 rozplanowane na drug膮 po艂ow臋 roku. Jedne s膮 o warto艣ci 20 000 PLN, inny o 200 000 PLN, a jeszcze inny na 400 000 PLN. Jak zdobywa si臋 takie kontrakty?

Te mniejsze to czasami szybka akcja. Wyst臋puj臋 na konferencji otwartej dla np. 100 os贸b. Podchodzi jeden z pracownik贸w firmy i dopytuje, czy m贸g艂bym poprowadzi膰 dla nich wyst膮pienie na ich wewn臋trznej konferencji. Umawiamy si臋 na rozmow臋 w firmie.

Przedstawiam wycen臋, wst臋pny pomys艂. Je艣li spodoba艂em si臋 na spotkaniu w艂a艣cicielom, cena jest OK, wtedy jest akceptacja. Za wyst臋p 60-90-minutowy mo偶na wzi膮膰 na rynku 3 000-30 000 PLN. Wszystko zale偶y od marki w艂asnej, bud偶etu firmy. Kiedy艣 zaczyna艂em od najni偶szej. Z roku na rok stawka ro艣nie.

Jednak projekt za 400 000 PLN to d艂u偶szy proces

W moim przypadku zacz膮艂 si臋 w 2012 roku. To wtedy pewien klient by艂 na moim dwudniowym szkoleniu otwartym. Nast臋pnie zakupi艂 drugie. P贸藕niej, po 3 latach odezwa艂 si臋 z pytaniem, czy chc臋 uczestniczy膰 w programach coachingowych dla dyrektor贸w w ich firmach.

By艂o to mo偶liwe, poniewa偶 obserwowa艂 mnie przez te 3 lata przez social media. Ceni艂 bardzo szkolenia na kt贸rych by艂, ale zosta艂em w jego w g艂owie dzi臋ki temu, 偶e pojawia艂em si臋 u niego na Facebooku oraz dostawa艂 ode mnie maile z artyku艂ami na blogu. Dzi臋ki internetowi nie da艂em si臋 zapomnie膰. Korzysta艂 z tych materia艂贸w.

Nast臋pnie jeden z dyrektor贸w, dla kt贸rego pracowa艂em doradczo-coachingowo w 2016, przeszed艂 do innej firmy na stanowisko dyrektora operacyjnego oraz cz艂onka zarz膮du. W 2017 zaprosi艂 mnie do przetargu na coachingi dla ich dyrektor贸w.

Wtedy my艣la艂em, 偶e p贸jdzie wszystko pi臋knie, poniewa偶 si臋 znamy. Jednak on zastosowa艂 manewr wycofuj膮cy. Nie chcia艂 bra膰 udzia艂u w wyborze g艂贸wnego coacha i doradcy, wi臋c odsun膮艂 si臋 od proces贸w rozmowy. Biznesowo wszystko (opr贸cz wej艣cia w rozmowy) zaczyna艂em od pocz膮tku.

By艂y wi臋c spotkania chemiczne z dyrektorami, by艂y dwie rozmowy z cz艂onkami zarz膮du. 3 z 6 dyrektor贸w wybra艂o mnie na coacha. Dw贸ch innych coach贸w prowadzi艂o procesy dla pozosta艂ych 3 dyrektor贸w.

Po roku pracy coachingowej (mamy ju偶 2018) zda艂em raport do cz艂onk贸w zarz膮du. Na tyle by艂o to dla nich cenne i warto艣ciowe, 偶e zainteresowali si臋 szkoleniami dla siebie.

Pami臋tam ich s艂owa: 鈥濲ak Pan, Panie Adamie, to zrobi艂? Co Pan zrobi艂 z tymi dyrektorami? Jeste艣my w szoku. Chcemy si臋 tego nauczy膰! To, jak oni zacz臋li prowadzi膰 spotkania, zarz膮dza膰 zmian膮, motywowa膰 ludzi, to jak zacz臋li z nami prowadzi膰 trudne rozmowy, to 艣wiatowa p贸艂ka. Pan m贸wi co tam Pan ma! Bierzemy to!鈥

To by艂 jeden z najfajniejszych moment贸w w procesie sprzeda偶y. Tak naprawd臋 lejek sprzeda偶owy zacz膮艂 si臋 w 2012 roku. Do tej pory by艂y to pieni膮dze rz臋du 1 000-2 000 PLN od osoby za szkolenie otwarte. 5 000-10 000 PLN za procesy coachingowe.

Ale tutaj pojawia艂a si臋 szansa na du偶y projekt. Na pocz膮tku z艂o偶y艂em ofert臋 na cykl warsztat贸w dla zarz膮du i doradztwa 1na1 dla 5 cz艂onk贸w zarz膮du. Warto艣膰 170 000 PLN.

Liczy艂em si臋 z tym, 偶e b臋d膮 negocjowa膰 cen臋, 偶e b臋d膮 chcieli mniej zjazd贸w i sesji indywidualnych. Co si臋 sta艂o? Nie tylko nie negocjowali, ale powiedzieli, 偶e jeszcze taki program poprosz膮 dla swojej sp贸艂ki niemieckiej oraz dyrektor贸w. Roz艂o偶yli艣my to na 2018 i 2019 rok.

Na X-dziesi膮t firm, z kt贸rymi pracowa艂em i pracuj臋, mam tylko kilka z takim poziomem zaufania i otwarto艣ci. Jest to pi臋kne uczucie. Ale takie relacje, tak膮 pozycj臋 buduje si臋 latami. Potrzeba lat nabywania kompetencji merytorycznych, sprzeda偶owych, aby wej艣膰 do takich rozm贸w. Potrzeba cierpliwo艣ci i konsekwencji.

Chcesz zobaczy膰 jakie oferty mam dla firm?

Zapytaj osobi艣cie pisz膮c kamila@adamdebowski.pl lub dzwoni膮c +48 505 129 061 do Kamili. Z aktualn膮 ofert膮 dla firm mo偶esz si臋 zapozna膰 klikaj膮c w przycisk poni偶ej. Pami臋taj, 偶e je艣li nie znajdziesz tam szkolenia, kt贸re wpisuje si臋 w Twoje potrzeby, napisz do nas lub zadzwo艅. Przygotujemy ofert臋 dopasowan膮 do Ciebie.

Dlaczego ci膮gle musz臋 prze艂amywa膰 w艂asny op贸r w zwi膮zku z social mediami?

Jestem na wielu kana艂ach social media: Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Podcast, Blog. Pr贸bowa艂em nawet 3 lata temu na Twitterze (nie wysz艂o). Za艂o偶y艂em nawet konto na TikTok (na razie nieaktywne).

Ale ka偶dy rok bycia w tych kana艂ach to kolejna przeprawa przez w艂asne opory. Osobi艣cie nigdy nie mia艂em i nie mam potrzeby by膰 w social mediach. Nie kr臋ci mnie to osobi艣cie. Nie mam natury eksponowania ci膮gle siebie na zewn膮trz. M贸j narcyzm ujawnia si臋 tylko na scenie przed ponad setk膮 ludzi, gdzie czuj臋 przyjemno艣膰 z tego, 偶e wiele os贸b mnie docenia, uczy si臋 ode mnie.

Ale nie m贸g艂bym tego robi膰 non stop. Sam na Facebooka prawie nie wchodz臋. Czasami przejrz臋 LinkedIn z ciekawo艣ci lub poprzegl膮dam ciekawostki z kina czy podr贸偶y na Instagramie albo poszukam wiedzy na YouTube. S膮 miesi膮ce, kiedy cz臋sto s艂ucham podcast贸w, a s膮 takie okresy, kiedy mam ich do艣膰. Wszystko ewoluuje.

Op贸r wynika te偶 z czysto psychologicznych przekona艅

W 2010 mia艂em op贸r przed YouTube, bo uwa偶a艂em, 偶e nagrywanie filmik贸w to sprzedawanie swojej prywatno艣ci. P贸藕niej zrozumia艂em, 偶e to mo偶liwo艣膰 dzielenia si臋 wiedz膮 z innymi.

W 2018 roku mia艂em op贸r przed Instagramem (konto za艂o偶y艂em wcze艣niej, ale to by艂y tylko nieudolne testy bez pomys艂u), poniewa偶 kojarzy艂 mi si臋 z pokazywaniem go艂ej klaty i robieniem dziubk贸w. A偶 do momentu, w kt贸rym zobaczy艂em, 偶e powa偶ne osoby jak np. Bill Gates maj膮 swoje konta i prowadz膮 je profesjonalnie.

Zrozumia艂em, 偶e Instagram to spos贸b na opowiadanie o swoim charakterze, o swoich cechach osobowo艣ci. Po co? Aby klient m贸g艂 pozna膰 mnie bli偶ej i zaufa膰 szybciej ni偶 przez wiele spotka艅 na 偶ywo.

Bycie w social mediach jest wa偶ne

Jednak rozumiem, jak wa偶ne dla mojego biznesu jest bycie w social mediach. Dop贸ki nie b臋d臋 mia艂 podpisanych kontrakt贸w na 2 lata do przodu, dop贸ty ca艂y czas trzeba by膰 aktywnym w procesie prospektingu – czyli procesie pozyskiwania lead贸w, a po ludzku – w procesie poznawania nowych ludzi, kontakt贸w, potencjalnych klient贸w.

A nawet je艣li mia艂bym 2 lata zabite w kalendarzu, to i tak musia艂bym realizowa膰 dzia艂ania, kt贸re dadz膮 mi mo偶liwo艣ci sprzeda偶y za kolejne lata. Nawet najwi臋ksi upadali, nie mo偶na pope艂nia膰 ich b艂臋d贸w.

To inwestycja w przysz艂o艣膰. Bycie na danym portalu pozwala utrzymywa膰 kontakty z obecnymi klientami, dociera膰 do nowych oraz budowa膰 艣wiadomo艣膰 w艣r贸d m艂odych ludzi, kt贸rzy za 5-10 lat b臋d膮 potencjalnymi klientami.

Wi臋c z jednej strony potrzeba prze艂amywania opor贸w osobistych, a z drugiej potrzeba widzenia sensu biznesowego. Z trzeciej – trzeba si臋 tego uczy膰 technicznie oraz znajdowa膰 na to czas. Czas si臋 zawsze znajdzie, je艣li uznasz, 偶e to wa偶ne dla Twojego biznesu.

Ile czasu trwa przygotowanie kampanii online

O tym mo偶na napisa膰 ksi膮偶k臋 albo przynajmniej kilka artyku艂贸w. Cho膰 z drugiej strony pytanie nie brzmi jak si臋 przeprowadza膰 kampani臋, ale ile trwa. Odpowied藕 wi臋c jest kr贸tka: zale偶y od kampanii. Odpowied藕 d艂u偶sza: niekt贸re nasze kampanie trwa艂y np. w 2018 trzy miesi膮ce.

1 miesi膮c: przygotowa艅 koncepcyjnych (co chcemy zrobi膰, kiedy, w jaki spos贸b, jakie tematy, jaki produkt stworzy膰, jakie szkolenie online wymy艣li膰).

2 miesi膮c: przygotowanie materia艂贸w (artyku艂y, posty, maile, nagrania video promocyjnych, nagrania nowego szkolenia online).

3 miesi膮c: realizacja kampanii (wysy艂ka maili, publikacja artyku艂贸w, publikacja post贸w na social mediach, ustawienie reklam na FB, Adwords, przeprowadzenie 2-3 webinar贸w, dopinanie sprzeda偶y).

Jakie s膮 zyski z kampanii online?

Dobra kampania online w zale偶no艣ci od wielko艣ci bazy mo偶e przynie艣膰 20 000-300 000 PLN.

W skr贸cie. Je艣li sprzedajesz produkt za 297 z艂, a na webinarze masz 100 os贸b, to przy 15% konwersji (zazwyczaj nie istnieje wi臋ksza konwersja ni偶 20%, chyba, 偶e robisz webinar dla wyselekcjonowanej grupy), to otrzymujesz 4 455 PLN. Je艣li zrobisz 3 takie webinary i umiej臋tnie podbijesz sprzeda偶 reklamami, otrzymasz oko艂o 20 000 PLN.

Je艣li masz 1000 os贸b na webinarze, to mo偶esz liczy膰 na sprzeda偶 dla oko艂o 100-200 os贸b. Daje to 29 700-59 400 PLN. Je艣li masz 6000 os贸b, to nie warto liczy膰 na wynik x6, ale s膮 to ju偶 bardzo dobre kwoty.

Oczywi艣cie, aby mie膰 1000 os贸b na webinarze musisz mie膰 zapisanych na niego oko艂o 3000 os贸b. Na webinar przychodzi 30-50% zapisanych. Aby zapisa艂o si臋 3000 os贸b, musisz mie膰 w bazie mailingowej mi臋dzy 50 000-100 000 os贸b oraz wyda膰 oko艂o 20 000-100 000 PLN na reklam臋.

S膮 to przybli偶one kwoty. W zale偶no艣ci od marki, aktywno艣ci bazy, produktu, tematu, efekty mog膮 by膰 gorsze albo lepsze.

Je艣li nie masz wielkich baz i bud偶et贸w, nie przejmuj si臋. Zrobienie live na Facebooku, czy webinaru nawet dla 10-20 os贸b, gdzie nikt nic nie kupi albo kupi zaledwie 1-2 osoby, to zawsze jest pocz膮tek. Ka偶dy od tego zaczyna艂. Wielkie liczby mog膮 inspirowa膰, ale potrafi膮聽przyt艂oczy膰.

Skup si臋 na tym co umiesz, co wiesz i r贸b krok po kroku. Wi臋kszo艣ci os贸b na rynku, kt贸re maj膮 takie zasi臋gi jak ja albo kilka razy wi臋ksze ode mnie, zaj臋艂o min 2 lata, niekt贸rym 5 lat, albo tak jak mnie: 10-13 lat, aby by膰 tu gdzie jestem aktualnie.

Kampanie online w tym roku realizujemy troch臋 inaczej ni偶 w 2018 roku. Robimy tym razem tzw. 2-3 tygodniowe sprinty. Uruchamiamy podobne procesy jak rok temu, ale kr贸tsze i mniejsze. Po co? Aby nie zagrzebywa膰 si臋 przez 1 kwarta艂 w jednym temacie. Aby dynamika temat贸w by艂a wi臋ksza. Jest to istotne dla nas pod k膮tem docierania do r贸偶nych grup docelowych. Czy to najlepsza opcja? Zobaczymy po po艂owie roku 馃檪

M贸j najwi臋kszy sukces miesi膮ca

Dopi臋cie kontraktu dla firmy z bran偶y finansowej. Rozmowy trwa艂y od listopada, mia艂y si臋 domkn膮膰 w grudniu, a ci膮gn臋艂y si臋 do pocz膮tku marca. Mia艂 by膰 kontrakt na ponad 90 000 PLN, bud偶et zosta艂 艣ci臋ty o ponad po艂ow臋, ale w rezultacie klient zdecydowa艂 si臋 na poziom ponad 110 000 PLN. By艂 moment, w kt贸rym chcia艂em si臋 wycofa膰, poniewa偶 ilo艣膰 zmian i okres oczekiwania sprawia艂, 偶e pojawia艂a si臋 frustracja. Ale uda艂o si臋!

Najwi臋kszy sukces miesi膮ca mojego klienta

Powiem o dw贸ch.

Z jednego z moich klient贸w jestem bardzo dumny, bo po nieca艂ym roku od rozpocz臋cia naszej pracy, jego firma zacz臋艂a zarabia膰 20% wi臋cej, co pozwala na odk艂adanie oszcz臋dno艣ci oraz sp艂acanie d艂ug贸w. Konsoliduje kredyty i porz膮dkuje finanse, co wp艂ywa na spok贸j w portfelu i w g艂owie. Du偶a rzecz! Gratuluj臋!

Druga osoba, klientka przesz艂a zmian臋 wewn臋trzn膮. Odwa偶y艂a si臋 porozmawia膰 z prze艂o偶onym. Zacz臋艂a dba膰 o siebie i przede wszystkim przesta艂a tak bardzo od siebie wymaga膰. Jeszcze 2-3 miesi膮ce temu stres z偶era艂 j膮 bardzo, poniewa偶 ci膮gle siebie krytykowa艂a, ci膮gle jej by艂o ma艂o, ci膮gle uwa偶a艂a, 偶e jest za s艂aba. W ko艅cu zacz臋艂a czu膰 si臋 ze sob膮 dobrze. Jeszcze potrzeba kilku miesi臋cy, aby ta zmiana si臋 osadzi艂a, ale kluczowy moment prze艂amania si臋 zacz膮艂! Gratuluj臋!

Najwi臋ksza pora偶ka miesi膮ca

Uciekli mi dwaj znacz膮cy klienci.

Nie s膮 to pora偶ki w rozumieniu: KONIEC 艢WIATA. Cz臋艣膰 os贸b powie: nie ma pora偶ek, s膮 tylko lekcje i do艣wiadczenia. Ja jednak lubi臋 co艣 nazwa膰 b艂臋dem, problemem czy pora偶k膮.

Nie powoduje to u mnie wkr臋cania si臋, prze偶ywania, 偶ycia przesz艂o艣ci膮. Powoduje motywacj臋 do wyci膮gni臋cia wniosk贸w, lepszego dzia艂ania. Kto艣 powie, 偶e takie podej艣cie tworzy negatywne emocje. A ja uwa偶am, 偶e chwila wkurzenia mobilizuje. Nie robimy tzw. 鈥瀝贸偶owej kupy鈥, ale nazywamy rzeczy po imieniu. Nie jest to zawsze 艂atwe, aby przyj膮膰 czyj膮艣 albo w艂asn膮 informacj臋 zwrotn膮 w spos贸b dosadny i mocny. Ale dzi臋ki temu stajemy si臋 silniejsi.

Pierwsza pora偶ka

Jeden z klient贸w nie zdecydowa艂 si臋 na cykl coaching贸w biznesowych – wybra艂 innego doradc臋. W tym czasie oczywi艣cie zdoby艂em kilku innych klient贸w, ale na tym szczeg贸lnie mi zale偶a艂o, poniewa偶 dostrzeg艂em w nim bardzo ciekawy potencja艂. Dlaczego wybra艂 innego specjalist臋? Nigdy si臋 do ko艅ca nie dowiem.

Z jednej strony powiedzia艂, 偶e wi臋ksz膮 chemi臋 poczu艂 do tamtego eksperta – ze mn膮 i z nim dobrze mu si臋 rozmawia艂o, ale tamten ma wi臋ksze do艣wiadczenie badawcze, akademickie, naukowe. Potrzebowa艂 kogo艣, kto da mu du偶o podwalin teoretycznych, ale opartych o badania, aby m贸g艂 dla swoich partner贸w biznesowych mie膰 materia艂y biznesowe mocno oparte o statystyki.

Tutaj, pomimo, 偶e mam du偶膮 wiedz臋, bazuj臋 na badaniach, to nie jestem w tym ekspertem. Jestem praktykiem, kt贸ry zainspiruje si臋 badaniami, ale nie przyk艂ada du偶ej uwagi do tego. Dlaczego? Bo wsp贸艂cze艣nie badania mog膮 potwierdzi膰 albo zaprzeczy膰 wszystkiemu.

Nie mam pe艂nej wiary w badania. Nawet je艣li s膮 to badania wybitne jak np. u Jima Collinsa, kt贸ry przez wiele lat bada biznes, to i tak maj膮 one ograniczenia, badaj膮 wycinek rzeczywisto艣ci biznesowej wielkich firm, kt贸re spe艂niaj膮 kryteria. Nie bada艂 on np. firm z obrotami do 1 mln dolar贸w, prowadzonych przez 4 osoby – a takich firm jest mn贸stwo.

Wniosek z tej sytuacji jest taki: Wa偶ne jest to, aby wiedzie膰 co si臋 daje, a czego nie mo偶esz da膰 klientowi. Pomimo, 偶e nie wp艂ynie na konto 12 000 PLN, to potrzebujesz zaakceptowa膰 tak膮 sytuacj臋 i podj膮膰 decyzj臋: czy robi臋 dalej swoje, czy rozwijam si臋 w dodatkowym kierunku, aby w przysz艂o艣ci takiego klienta nie straci膰.

Druga pora偶ka

Drugi klient to du偶a firma farmaceutyczna. Od 2006 roku nigdy nie pracowa艂em dla farmacji. Raz dlatego, 偶e ma艂o mia艂em zapyta艅 z tej bran偶y. Dwa, 偶e trzy propozycje w latach 2010-2014 odrzuci艂em – nie czu艂em sp贸jno艣ci w etyce pracy i produktach tych firm.

Jeden kontrakt w 2014 nie wyszed艂, dlatego, 偶e firma zdecydowa艂a si臋 na innych ekspert贸w z racji do艣wiadczenia w rynku farmaceutycznym.

Tutaj sytuacja by艂a taka, 偶e zosta艂em zaproszony do rozm贸w przez jednego z dyrektor贸w, kt贸ry mnie ceni艂, zakupi艂 moje ksi膮偶ki. W wyniku rozm贸w pojawi艂 si臋聽kontrakt na m贸j wyst臋p podczas wewn臋trznej konferencji, ale potencja艂 by艂 wi臋kszy.

Wci膮偶 istnieje, ale na ten moment nie zosta艂em zaproszony do bardzo ciekawego projektu, kt贸ry jest zwi膮zany z planowaniem zmian w firmie na 5 kolejnych lat. To te偶 nie jest klasyczna pora偶ka, nad kt贸r膮 trzeba p艂aka膰. Wci膮偶 jest mo偶liwo艣膰 innych projekt贸w, ale zale偶a艂o mi na wsp贸艂pracy przy tych dzia艂aniach, by艂oby to niezwykle tw贸rcze.

Niestety, nie mam informacji zwrotnej, dlaczego nie zdecydowali si臋 na mnie. Oficjalna informacja: stwierdzili艣my, 偶e potrzebujemy ekspert贸w o innym do艣wiadczeniu ni偶 Pana, ale pozostajemy w kontakcie.

Ja tylko mog臋 si臋 domy艣la膰:

  • Czy wyst臋p si臋 podoba艂, ale nie tak bardzo?
  • Czy faktycznie potrzebuj膮 innych ekspert贸w?
  • Czy stawki by艂y za wysokie?
  • Czy nie spodoba艂em si臋 innym osobom decyzyjnym podczas rozm贸w?

Niestety, czasami takie pytania zostaj膮 bez odpowiedzi.

Najwa偶niejszy wniosek miesi膮ca

2006-2014 to lata g艂贸wnie szkole艅 otwartych – by艂 kalendarz 1-4 dniowych szkole艅, ka偶dy m贸g艂 si臋 zapisa膰. Od 2014 do teraz, 99% tego co robi艂em to warsztaty dla firm, doradztwo dla firm i coachingi dla firm plus Szko艂a Doradc贸w CVP dla kilku klient贸w rocznie oraz coachingi indywidualne dla os贸b, kt贸re si臋 do mnie zg艂asza艂y.

Teraz wracamy do szkole艅 otwartych. Od zesz艂ego roku coraz cz臋艣ciej nas ludzie o to pytali plus czuj臋, 偶e ro艣nie powoli taka subiektywna potrzeba spotkania Was na聽偶ywo fizycznie, a nie przez webinary. Dojrzewa艂o to kilka miesi臋cy, aktualnie ko艅czymy pisa膰 pierwsze programy i ustala膰 terminy w kalendarzu. Informacje wkr贸tce.

Daj zna膰 w komentarzu poni偶ej, jak Ci si臋 podoba takie podsumowanie. Czy wyci膮gasz z niego co艣 dla siebie? Czy jest dla Ciebie warto艣ciowe? Czy daje Ci now膮 perspektyw臋? Dzi臋kuj臋 za ka偶dy komentarz! 馃檪

Pobierz bezp艂atnego e-booka o bran偶y doradczo - coachingowej

Znajdziesz w nim odpowiedzi na pytania, kt贸re pojawiaj膮 si臋 u os贸b zainteresowanych wej艣ciem na ten rynek.

Podaj swoje imi臋 oraz adres e-mail, aby pobra膰 bezp艂atny e-book zawieraj膮cy a偶 94 strony!

Administratorem Twoich danych osobowych b臋dzie Instytut Lider贸w Zmian S.C. z siedzib膮 w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczeg贸艂y zwi膮zane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatno艣ci.

Adam D臋bowski

Adam D臋bowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w wi臋kszej skuteczno艣ci zarz膮dzania zespo艂em i zmian膮. Wspieram w rozwoju przyw贸dztwa i w osi膮ganiu lepszych efekt贸w w kr贸tszym czasie. Wspieram zespo艂y w polepszaniu komunikacji i wsp贸艂pracy. Ucz臋, jak pokonywa膰 op贸r.

Komentarze

  1. Avatar Agnieszka Orczyk pisze:

    Szkolenia otwarte – bomba!

    1. Adam D臋bowski Adam D臋bowski pisze:

      艢wietnie:) A jakie tematy Ciebie interesuj膮? Ile dni?

Dodaj komentarz

Tw贸j adres email nie zostanie opublikowany. Pola, kt贸rych wype艂nienie jest wymagane, s膮 oznaczone symbolem *