Zysk czy ludzie? Idea czy własna korzyść? Co napędza biznes? Co sprawia, że lider osiąga sukces? Podręczniki mówią wiele, a co pokazuje życie?

Co można dla siebie wyciągnąć z dwóch świetnych seriali pt. Billions i House of Cards? Czego musi się uczyć lider, aby faktycznie być liderem, który osiąga wyniki?

Każdy lider, przedsiębiorca chce mieć dwa efekty: więcej zysków i więcej wpływów. Są tacy, którym zależy jeszcze na spokoju, aby nie zwariować, na większej ilości czasu, aby nie zapracowywać się na śmierć, na stworzeniu czegoś, co zmieni świat lub na zbudowaniu dziedzictwa.

Co wpływa na zyski i inne efekty biznesowe?

Niezależnie od tego, czy w biznesie idziesz etycznie czy nie, zawsze jako lider musisz uczyć się mieć minimum 10 elementów z listy poniżej oraz dodatkowych 8, które w sumie składają się na tzw. Leadership Mindset:

  1. Pewność siebie i odwaga – aby inni czuli, że można liderowi zaufać, aby mieć siłę przebicia;
  2. Asertywność w komunikacji – aby nie dać się manipulować, umieć dyskutować i nie wycofywać się ze swoich pomysłów;
  3. Pomysł na siebie – aby być wyrazistym;
  4. Wizja na biznes – aby znać kierunek, w którym się zmierza i osiągać wyniki. Lider bez wizji nie jest liderem;
  5. Zdolność przekonywania do swoich idei, projektów – aby mieć ludzi, którzy będą Cię wspierać w realizacji wizji;
  6. Przewidywanie zachowań ludzi – aby być zawsze przygotowanym na rozmowy, dyskusje, krytykę. Wysoka Inteligencja Emocjonalna w biznesie to klucz do długoterminowych efektów;
  7. Przewidywanie trendów na rynku – aby rozwijać firmę i nie zostać w tyle, aby budować przewagę konkurencyjną i nie stetryczeć biznesowo;
  8. Sieć kontaktów – aby zawsze móc zwrócić się do odpowiedniej osoby po wsparcie, wiedzę, finanse;
  9. Zdolność budowania marki – aby być rozpoznawalnym, aby nazwisko lidera kojarzyło się z osobą godną zaufania lub/i wartościową dla współpracy;
  10. Specjalistyczna wiedza – aby mieć przewagę w zakresie biznesu, produktu, wiedzę, której nikt nie ma;

Kolejne elementy Leadership Mindset zależą od specyfiki osobowości lidera oraz jego branży. Jeśli chciałbyś je poznać zapraszam Cię na warsztat Leadership Mindset. Kliknij w grafikę poniżej, aby dowiedzieć się więcej.

Jak osiągać zyski, wpływy i inne efekty biznesowe?

Jeśli chcesz osiągać wyniki biznesowe, mieć szacunek ludzi i wszystkie powyższe 10 elementów Leadership Mindset  to masz trzy drogi:

  1. jasną,
  2. szarą,
  3. ciemną.

O szarej i ciemnej piszę w tym artykule. Nie popieram ich, ale jednocześnie uważam, że niektóre ich elementy są ważne i przydatne na jasnej stronie mocy, czyli tej uczciwej, etycznej.

Poniżej przedstawiam zestaw różnych kontrowersyjnych CEMKów, czyli Cech, Emocji, Mentalności i Kompetencji liderów. Robię to na przykładzie dwóch genialnych seriali: Billions produkcji Showtime (na świecie dostępne m.in. na HBO GO) oraz House of Cards produkcji Netflix. Główni bohaterowie fascynują, ale też odstraszają. Inspirują, ale też pokazują, jak nie działać.

Brutalna prawda jest taka, że ludzi po szarej i ciemnej stronie mocy spotkasz na swojej drodze (albo już spotkałeś). Są to przedsiębiorcy, menadżerowie, dyrektorzy, a nawet prezesi, którzy są zaprzeczeniem tego, co pisze się w książkach, czego uczy się liderów. Przy nich wszystkie Akademie Biznesu, Uniwersytety Liderów wydają się teorią.

Duże zarobki albo duże biznesy możesz osiągnąć będąc, jak to nazywam: sprawnym cwaniakiem biznesowym albo autentycznym liderem, który kieruje się tzw. Leadership Mindset.

Jako obecny lub przyszły lider musisz podejmować ciągłe wybory. Między innymi takie, po której stronie jesteś i którą drogą idziesz. Pokusy i korzyści są duże: wpływy, władza, pieniądze, podziw. Zagrożenia są olbrzymie: straty finansowe, presja, zazdrość, krytyka.

Pytanie jak chcesz osiągasz korzyści i chronić się przed zagrożeniami? Dziś w artykule o drodze szarej i ciemnej. 21 i 22 maja na webinarze o jasnej drodze.

Cechy i Kompetencje sprawnych cwaniaków biznesowych

Wśród sprawnych cwaniaków biznesowych są dwa typy. Uczciwi na granicy oraz nieuczciwi. Ci, którym możesz zaufać i ci, przy których musisz być cały czas czujny.

Jedni to profil Bobby’ego Axelrode z serialu Billions, który zawsze jest na granicy prawa i etyki, ale jest lojalny wobec swoich, choć wspierającym szefem to nigdy nie będzie, chyba, że poczuje do Ciebie ogromny szacunek.

Drugi to typ Franka Underwooda z serialu House of Cards, dla którego nie liczy się nic poza władzą.

Spójrzmy na ich konkretne zachowania i podejście, które ich charakteryzuje.

Koncentracja na celu – cel jest najważniejszy. Poświęcą każdego. Z tą różnicą że Bobby swoich najbliższych ochroni. Frank być może, jeśli leży to w jego interesie.

Nie dają drugiej szansy – jeśli ktoś zawiedzie, okaże słabość, jest spisany na straty. Nie ma litości dla słabych.

Obaj wykorzystają każdą szansę, aby zdobyć przewagę. Wykorzystają każdą słabość, aby w przypadku Bobby’ego: zarobić, w przypadku Franka: zyskać na władzy.

Są bardzo wrażliwi na swoim punkcie. Jeśli ich skrytykujesz lub oszukasz, to stajesz się wrogiem nr 1. Nie obrażą się, nie zestresują. Po prostu Cię zniszczą.

Rodzina w ich hierarchii wartości jest daleko w tyle. Bobby ma dzieci, ale się nimi nie interesuje. Frank dzieci nie ma.

Głównym celem Franka jest władza dla władzy. Wszelkie idee, rozwój kraju są tylko hasłami i narzędziami służącymi do zdobycia władzy. Głównym celem Bobby’ego jest rozwój firmy dla rozwoju firmy. Nie ma idei budowania czegoś dla kraju, dla pokoleń. Nie wytwarza on żadnej wartości dla klientów oprócz pieniędzy.

Spryt. Bobby cały czas szuka okazji, możliwości rozwoju biznesu. Nie hamuje go troska o ekologię, zespół, dobre relacje, piękne cele. Szuka zarobku. Frank cały czas kombinuje jakim kanałem dojść do władzy.

Obaj nie przejmują się emocjami innych. Nie obchodzi ich, czy ktoś się na nich obraża, czy ich lubi, czy nie. Bobby mówi: Jeśli wchodzisz do sali, w której wszyscy Cię nienawidzą, to znaczy, że robisz swoją robotę dobrze. Frank: Tylko słabi przejmują się opinią innych.

Tlenem dla obu jest rywalizacja. Stres jest źródłem inspiracji i adrenaliny. Najtrudniejsze sytuacje są dla nich źródłem przyjemności. Konflikt jest dopalaczem. Wyczuwają słabość na odległość i z przyjemnością ją wykorzystują.

Nie mają idei tworzenia czegoś dla ludzi i świata. Nie pracują nad jakością usług, relacji. Nie mają wizji, która inspiruje. Nie koncentrują się na motywowaniu współpracowników. Bardziej skupiają się na ostrym wyznaczaniu granic, aby nikt im na głowę nie wchodził.

Tracą cierpliwość do pierdół, opóźnień, braku kompetencji. Nie mają wyrozumiałości do tego co nie działa.

Co różni Bobby’ego Axelroda od Franka Undwerooda?

Typ Bobby’ego ceni głównie pieniądze i wie, że ważne jest zachowanie wpływów i autorytetu. Typ Franka ceni jedynie władzę. Wręcz brzydzi się tymi, którzy wolą pieniądze.

Bobby działa w biznesie i szuka relacji z polityką, aby mieć wsparcie w kluczowych momentach. Frank działa w polityce i szuka sposobu wykorzystania biznesu do swoich celów.

Bobby ma kilku przyjaciół, z którymi się spotka, porozmawia, którzy go cenią nie tylko ze względu na pieniądze, jakie dzięki niemu zarabiają. Szanują go za jego doświadczenie. Frank ma jednego przyjaciela, któremu kiedyś bardzo pomógł, ale którego i tak odpycha, wykorzystuje. Ludzie go szanują tylko przez wzgląd na to, że się go boją.

Frank miał wszystko co chciał i następnie to wszystko stracił. Żonę, stanowisko prezydenta, przyjaciela, życie, nazwisko. Bobby stracił żonę, traci relację z synami, ale żyje, rozwija firmę, choć prawie ją stracił, jego największy wróg stał się przyjacielem, najlepszy uczeń stał się największym wrogiem.

Tak wyglądają profile cwaniaków biznesowo-politycznych, którzy fascynują na ekranie, a w rzeczywistości… Jednych odrzucają, innych inspirują.

Bez wątpienia możemy się od nich czegoś nauczyć. Na pewno takie osoby testują nasz kręgosłup moralny i wytrzymałość psychiczną. O takich osobach nie pisze się poradników biznesowych. Ale fakt jest taki, że takich jak Bobby czy Frank jest w biznesie wielu. Pod ładnymi uśmiechami ukrywają się ci, którzy mają jeden cel: wygrać.

Możesz iść ich ścieżką.
Albo pójść inną.

Musisz zdecydować teraz oraz potrzebujesz minimum raz w roku decydować, ponieważ świat będzie kusił, będzie Cię testował. Zdolność kształtowania swojego kręgosłupa moralnego w życiu jest bardzo ważna. Zdolność kształtowania swojego kręgosłupa biznesowego jest koniecznością.

Jasna ścieżka biznesowa też daje ogromne zyski i wpływy, ale opiera się na innych wartościach. To możliwe. Możesz iść drogą, którą nazywam #LeadershipMindset, która sprawia, że czujesz pewność siebie, jasność umysłu i jesteś asertywny.

To droga autentycznego lidera, który opiera się o mindset, przekonania przywódców sprawia, że zamiast frustracji masz opanowanie, zamiast dylematów masz szybkie decyzje. Leadership Mindset daje zdolność dźwigania odpowiedzialności i radzenia sobie z konfliktami, z jednoczesnym dbaniem o ludzi.

Każda książka o zarządzaniu powie Ci, że lider powinien:

  • Stawiać cele
  • Delegować
  • Motywować
  • Kontrolować
  • Budować zespół

I to prawda. Ale jest coś więcej. Jest coś ważniejszego, co nie jest tak oczywiste. Zwykłe stawianie celów, delegowanie itp. nie daje milionowych zysków.

Dowiedz się co wpłynie na Twoje zarobki i skuteczność w kolejnych latach

i zwiększ swoje przychody oraz wyprzedź konkurencję

Podaj swoje imię oraz adres e-mail, aby pobrać bezpłatne fragmenty książki „Ściana” i dołączyć do ponad 10 000 osób, które co tydzień otrzymują bezpłatne artykuły z zarządzania, psychologii biznesu i zmiany.

Administratorem Twoich danych osobowych będzie Instytut Liderów Zmian S.C. z siedzibą w Warszawie (00-728) przy ul. Kierbedzia 6/92, NIP: 9512232706, REGON: 141163520. Szczegóły związane z przetwarzaniem danych znajdziesz w Polityce prywatności.

Adam Dębowski

Adam Dębowski

Od 2006 roku pomagam ludziom i firmom w większej skuteczności zarządzania zespołem i zmianą. Wspieram w rozwoju przywództwa i w osiąganiu lepszych efektów w krótszym czasie. Wspieram zespoły w polepszaniu komunikacji i współpracy. Uczę, jak pokonywać opór.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *